Bent u bang om een bezoek te brengen aan de tandarts? U bent niet de enige. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst veertig procent van de Nederlanders ertegen opziet om de tandarts te bezoeken. De meeste mensen vrezen dat de behandeling pijn zal doen, vaak een irreële angst, maar toch erg vervelend als u er last van heeft. Het kan ook voorkomen dat mensen zich schamen voor de staat van hun gebit. Wat uw probleem ook is, wij nemen uw angsten altijd serieus en zullen er zo goed mogelijk mee omgaan. Geef het vooral ook aan als u zich niet op uw gemak voelt, wij kunnen u dan geruststellen.

Waarom wij goed om kunnen gaan met angstige patiënten

Meestal is iemand angstig omdat hij of zij niet weet wat er te verwachten valt. Bij ons zult u hier niet veel last van hebben. Wij leggen voor de behandeling precies uit wat wij gaan doen, om bij u de zenuwen weg te nemen. Verder hoeft u niet onnodig lang te wachten voordat de behandeling begint, typisch een moment wanneer de spanning hoog op kan lopen. Verder zijn wij erg vlot wat betreft het tandartswerk, en voeren wij niks onnodig uit. Hierdoor is de behandeling spoedig afgelopen, waardoor u met een gerust hart weer naar huis terug kunt keren. Wanneer het noodzakelijk is, kunnen wij eveneens overleggen over het gebruik van verdovende middelen om de zenuwen weg te nemen. Tot slot moet u beseffen dat tandheelkunde een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt. Vooral patiënten die wat ouder zijn hebben een vertekend beeld van het risico op een pijnlijke behandeling. Dit is in de loop der jaren extreem veel minder geworden.

Pijnbestrijding

Wij hebben een aantal manieren om ervoor te zorgen dat u niets voelt van onze tandartsingrepen. Wellicht dat het u gerust stelt om te lezen hoe wij ervoor zorgen dat een bezoek aan de tandarts pijnloos verloopt. Allereerst is er de optie om een plaatselijke verdoving aan te brengen. Hierdoor voelt u geen pijn op de plek waar de tandarts aan de slag gaat. Lachgas is een speciaal middel om de spanning en angst van een tandartsbezoek weg te nemen. U blijft wel bij bewustzijn. Verder zorgt lachgas eveneens voor pijnvermindering. Tot slot kan er voor volledige narcose gekozen worden. U merkt dan niets van de behandeling en bent tijdelijk volledig buiten bewustzijn.

Angst bij kinderen

Kinderen kunnen soms heel bang zijn voor een bezoek aan de tandarts. Gelukkig zijn zij meestal erg beïnvloedbaar, waardoor u ze soms gemakkelijk op andere gedachten kunt brengen. Oefen bijvoorbeeld thuis hoe het is om naar de tandarts te gaan, zo weet het kind waar hij of zij aan toe is en zal er minder spanning zijn. Het is ook belangrijk om uw kind al op jonge leeftijd naar de tandarts te brengen. Deze gewenning zorgt ervoor dat op latere leeftijd, wanneer het kind voor zichzelf nadenkt, hij of zij al gewend is aan een tandartsbezoek en er niet meer zo zwaar aan zal tillen.

Maak een afspraak bij onze praktijk!

Heeft u gaatjes of een ander probleem met uw gebit? Maak een afspraak bij onze praktijk.