Wat is parodontitis? Het is een erg vervelende tandvleesontsteking. Uiteindelijk kunnen uw tanden of kiezen zelfs uitvallen. Het is noodzakelijk om dit te voorkomen. Vandaar dat het erg belangrijk is om twee maal per jaar of jaarlijks uw tanden te laten controleren. Op die manier kan parodontitis al in een vroegtijdig stadium ontdekt worden, en kan uw gebit preventief behandeld worden.

Wanneer u zelf vermoedt dat u last heeft van parodontitis, neem dan zo spoedig mogelijk contact met ons op. Wij zullen u aan een grondige controle onderwerpen en vaststellen of uw gebit in orde is.

Hoe ontstaat parodontitis?

Het ontstaan van parodontitis is een proces van jaren. U zult eerst last krijgen van tandplak, een gevolg van onvoldoende reinigen. Wanneer u niet goed poetst zorgen achtergebleven etensresten voor tandplak. Dit kan een ontsteking opleveren. Hierdoor gaat het tandvlees losser zitten. Er ontstaat een vicieuze cirkel. Op de plekken van het loszittende tandvlees kunnen ook etensresten blijven kleven. Hierdoor wordt de ontsteking verergert. Uiteindelijk kan de infectie zich verspreiden naar het kaakbot. In het ergste geval breekt het kaakbot af, uw tanden of kiezen kunnen dan uitvallen.

Het herkennen van parodontitis

Vanwege de ernst van deze aandoening is het belangrijk om er op tijd bij te zijn. Wat zijn de symptomen waar u parodontitis aan kunt herkennen? Kort gezegd is dat ontstoken tandvlees. Echter, hoe weet u of uw tandvlees ontstoken is? Een aantal tekenen die hier op kunnen wijzen zijn onder meer:

• Het hebben van een slechte adem
  • De staat van uw tandvlees; het is slap, rood en gezwollen
  • Wanneer u poetst heeft u last van bloedingen
  • U bent gevoelig voor koud of warm drinken

Wanneer u al langere tijd last heeft van parodontitis, kunnen er nog een aantal andere aanwijzingen zijn. Er kan ruimte zijn ontstaan tussen uw tanden en kiezen, of ze kunnen zelfs los gaan zitten.

Het is eveneens mogelijk dat u helemaal niets merkt. Vandaar dat wij u sterk aanraden om minstens eenmaal per jaar een bezoek te brengen aan de tandarts. Wij zijn experts en kunnen vaststellen of u parodontitis heeft, ook al merkt u er zelf niets van.

Het behandelen van parodontitis

In dit geval geldt eveneens; voorkomen is beter dan genezen. Probeer preventief te werk te gaan. Wanneer kaakbot namelijk is aangetast, kan het niet meer herstellen. Voorkom door goed te poetsen de vorming van tandplak. Gebruik ragers, tandenstokers en flosdraad om tandplak zelf te verwijderen. Voor een grondige aanpak van tandplak op uw gebit, kunt u een beroep doen op de tandarts of mondhygiënist. Zij kunnen tandplak op een professionele en alomvattende manier aanpakken.