Een goede mondhygiëne is van essentieel belang. Waar kunt u gezond tandvlees aan herkennen? Ten eerste hoort het niet te bloeden wanneer u het aanraakt of uw tanden poetst. Verder is het lichtroze van kleur en ligt het strak om de tanden.

Een ontsteking van het tandvlees komt door opgehoopt tandplak. De mondhygiënist heeft als taak om deze laag te verwijderen, in combinatie met andere werkzaamheden. Zo is de hygiënist in staat om het ontstoken tandvlees goed aan te pakken. Voorkom dat u (opnieuw) last krijgt van ontstoken tandvlees. Poets uw tanden goed en maak gebruik van tandenstokers.

Kaakbot ontsteking

Wat houdt een kaakbot ontsteking in en hoe wordt het veroorzaakt? Het is een ontsteking in de fundering van uw gebit. Mogelijke oorzaken zijn onder meer stress, bacteriën, roken, erfelijke belasting, mondhygiëne of uw algehele gezondheidsstatus. Uiteindelijk kan deze ontsteking ertoe leiden dat kaakbot verloren gaat. Als gevolg trekt het tandvlees terug, en kunnen zelfs uw tanden uit vallen.

Wat zijn de taken van een mondhygiënist?

Een mondhygiënist houdt zich voornamelijk bezig met preventie. Soms worden taken gefocust op genezing eveneens door de hygiënist uitgevoerd.  Wat dat precies betekent hangt af van het gebit dat behandeld wordt. Voorbeelden zijn het aanbrengen van fluoride, tanden polijsten, een mondonderzoek doen, röntgenfoto’s maken, een volledige gebitsreiniging uitvoeren, laklagen aanbrengen op tanden, vullingen aanbrengen en tenslotte voorlichting geven.

Het is gebruikelijk dat de tandarts u doorverwijst naar de mondhygiënist. U kunt echter zelf ook een afspraak maken wanneer u bijvoorbeeld last heeft van ontstoken of terugtrekkend tandvlees, loszittende kiezen of tanden, tandsteen of gaatjes. Onder de achttien jaar is het mogelijk kosteloos en zonder verwijzing een bezoek te brengen aan de mondhygiënist.

Maak een afspraak bij de mondhygiënist

Neem contact met ons op wanneer je een afspraak met de mondhygiënist overweegt.